type='text/javascript'/> Jeling2 Pandang2: raayat Malaysia paling ramai .....di dunia?

Nuffnang Ads

Tuesday, October 12, 2010

raayat Malaysia paling ramai .....di dunia?

Betulkah rakyat Malaysia memiliki paling ramai kawan di dunia? Manakala Rakyat Jepun paling sedikit kawan di laman sosial.Tak caya cuba baca nie.


Japanese have fewest digital friends on social networks

Mouse and keyboard 
More people are accessing news via digital means Malaysians have the most friends on their social networks, while Japanese users have the fewest.
This is one of the findings of a large-scale research project, looking at online behaviour around the globe.
It also found that digital sources are overtaking TV, radio and newspapers as the media channel of choice for 61% of the online population around the world.
The study, conducted by research firm TNS, interviewed 50,000 consumers in 46 countries for the study.
In Malaysia the average number of friends is 233, closely followed by 231 in Brazil and 217 in Norway.
This contrasts to an average of just 29 friends in Japan, and 68 in China.
The results could suggest "a culture that embraces fewer but closer friendships," thinks TNS's chief development officer Matthew Froggatt.
As well as having the most friends, Malaysians are also the heaviest users of social networking sites, spending an average of nine hours per week on them.

itu kajian oleh pihak luar. saya pun check lah facebook saya.  mak oi betul lah rakan saya lebih 400 orang, macam tak percaya je.  sebenarnya kenalan yang dikenali di laman sosial dalam facebook saya cuma dalam 5 hingga 6 orang sahaja.  yang lain2 tu kenalan yang merupakan rakan sekerja, sanak saudara, rakan lama masa sekolah, juga bekas pelajar.  itu yang jadi banyak tu satu tahun je mengajar dah berapa ratus orang murid dan pelajar . itu belum semua lagi yang add saya tu.

bagi saya ini tidak menghairankan ...fenomena ini menunjukkan bukan sahaja rakyat menguasai dan memanfaatkan IT, tetapi juga menunjukkan betapa rakyat Malaysia mempunyai hubungan rapat dengan orang di sekeliling mereka.  kalau orang kampung off courselah satu kampung dah kenal.  apabila merantau facebooklah jadi penghubung.

rakyat Malaysia juga peramah dan senang berkawan.  ini berdasarkan pemerhatian saya ada juga pengguna facebook memang mencari rakan dan mudah menerima pelawaan menjadi rakan.  cuma saya cadangkan biarlah lepas ni rakyat Malaysia memperbaiki rangkaian hubungan kepada rangkaian ! Malaysia.  barulah matlamat 2020 dapat dicapai dengan lebih pantas lagi.  halangan utama mencapai Wawasan 2020 dah dapat diatasi . kan bagus begitu.

walaubagaimanapun kita perlu berhemah dan bijak sana menggunakan kemudahan. IT ni adalah  kerana setiap benda kebaikan tu akan ada bersamanya keburukan. Tepuk dadatanya selera. nak ikut yang meng imankan atau sebaliknya,
.
ini cuma pendapat saya...oklah nak gi check facebook lah tak nak ketinggalan komen2 terbaru kenkawan.







No comments:

Post a Comment