type='text/javascript'/> Jeling2 Pandang2: Desak hotel sediakan dapur halal

Nuffnang Ads

Saturday, August 7, 2010

Desak hotel sediakan dapur halal

Baru-baru ini, ada masuk ke laman web Halal.  Hmmm sedih tiada satupun hotel di Seremban yang memiliki sijil halal.  Rupa-rupanya selama ini makan benda yang syubahat.

Bagaimana kita nak suruh hotel-hotel ni sediakan dapur yahg diiktiraf halal.  Kebanyakan hotel berdolak dalih tentang penyediaan dapur halal ini.  Di antaranya ialah masalah kos, selain itu yang paling sadisnya..........tiada permintaan daripada umat Islam sendiri.  Mereka tak buat dapur halalpun berderet umat Islam pergi makan di sana.  Dah banyak keuntungan mereka kaut daripada Jabatan2 Kerajaan yang selalu mengadakan kursus-kursus di hotel.  Bagaimana pula dengan hari keluarga.
Kalau dari Jabatan Kerajaan, semua maklum daripada atas ke bawah majoritinya umat Islam.
Bulan Ramadhan ni tengoklah.........kebanyakan hotel yang mengiklankan pakej berbuka puasa bukannya  hotel yang ada dapur halal.  Tak malu langsung.  Tak boleh salahkan hotel juga.  Kita umat Islam yang mengimarahkan hotel2 Syubhat ni.

Mungkin kita beralasan, pekerjanya Islam.  Pekerja Islam tidak menjamin halal atau tidak restoran itu, kerana pengurusan kebanyakan hotel bukannya Islam.  Adakah jaminan, bekalan ayam dan daging di ambil dari sumber yang sah halal yakni disembelih?
Adakah peralatan dapur yang digunakan tidak bercampur dengan peralatan untuk memasak bahan yang jelas haram seperti daging khinzir?
Kalau dapur cuma satu,  sudah tentu segalanya2 bercampur aduk walaupun ayam dan dagingnya sah halal.  hatta untuk memasak sayurpun kalau dah guna kuali untuk menggoreng daging khinzir yang tidak  disamak adakah sayur itu halal?

Mengapa tidak apabila kita menempah jamuan di hotel, kita tanya dahulu pengurusannya adakalh hotel itu diiktiraf halal.  kalau tiada pengiktirafan daripada JAKIM hbatalkan sahaja dengan menyatakan alasan hotel itu tiada pengiktirafan halal.

Saya suka nak mencadangkan kepada mereka yang sering berbuka di hotel,  pastikan hanya hotel yang halal sahaja di kunjungi.  jauhi makanan syubhah kerana mungkin ia sebenarnya haram

ALLAHUAKBAR.

No comments:

Post a Comment