type='text/javascript'/> Jeling2 Pandang2: Kemahiran Mendengar

Nuffnang Ads

Saturday, August 7, 2010

Kemahiran Mendengar

Hari ni berceloteh dengan anak2 murid.  Sempena program Kursus Kepimpinan Pengawas kali ke dua untuk tahun 2010.  dah lama tak buat program kelam kabut sedikit hehe saya ni memang suka kelam kabut.  Last minute preparation lah katakan hahaha.
Walaubagaimanapun alhamdulillah, berjalan dengan lancarnya.
Sekalung tahniah buat sahabat , Puan Noraidah yang memberikan sokongan tak berbelah bagi. pihak kantin yang sentiasa ada apabila diperlukan, Tak ketinggalan juga Zuhdi dan Norshahida dari HANYA SATU Consultant. Adik rakan seperjuangan, Safwan thx, sori tak gi makan roti canai dengan Wan. hahaha hand phone tetinggal di rumah sebenarnya. sebab tu mesej tak dapat dibaca.  Lain kali ya belanja akak.
Cuma, nampaknya anak-anak didik cikgu nampaknya masih belum dapat mengaplikasikan ilmu kemahiran mendengar yang cikgu selalu kongsikan.
Dah mendengar namanya mestilah menggunakan telinga.  Tapi memadaikah kalau kita mendengar hanya dengan telinga sahaja?
Tentunya kalau mendengar, mulut hendaklah direhatkan.  Dan dalam masa yang sama, otak digunakan sepenuhnya..  Bagaimana mahu menggunakan otak semasa mendengar?
1.  semasa mendengar gunakan mata untuk melihat wajah orang yang bercakap.
2.  perhatikan ekspresi mukanya,  senyumkah, masamkah, menyeringaikah, seriuskah dan sebagainya.
 3.  gunakan akal anda untuk menilai apakah perasaan orang yang bercakap.
4.  gunakan juga deria pendengaran anda, untuk mentafsir nada suara orang yang bercakap. samada nadanya marah, bergurau, tergantung nadanya dan sebagainya.
5.dengar juga apakah yang cuba disampaikan oleh orang yang bercakap itu, cuba jangka apakah yang akan disampaikannya.
Sekiranya anda menggunakan sepenuhnya deria pendengaran, penglihatan dan akal fikiran anda tidak akan punya masa untuk berbual kosong.  Malah mungkin akan ada banyak persoalan yang timbul di benak anda untuk ditanyakan.
Kemahiran mendengar ini bukan sahaja untuk digunakan semasa di dalam kelas malah juga semasa berbual dengan rakan, guru, keluarga dan sesiapa sahaja.  Digalakkan juga semasa mendengar melihat sudut wajah orang yang bercakap di antara kedua matanya, atau di sudut mata kiri atau kanan .  Ini bersesuaian dengan budaya kita yang tidak memandang tepat terus ke anak mata.

(Catatan:  kutipan dari motivasi dan bimbingan di dalam kelas)








 

No comments:

Post a Comment