type='text/javascript'/> Jeling2 Pandang2: Yang mana satu betul

Nuffnang Ads

Saturday, January 22, 2011

Yang mana satu betul

Salam citra,

Seseorang pernah bertanya apa yang patut dilakukan apabila berhadapan dengan sesuatu masalah atau cabaran.


Apabila memberi nasihat kepada orang, biasanya kita akan mudah memberikan idea yang bernas. Tetapi apabila kita sendiri berhadapan dengan masalah mulalah kita merasa buntu, keliru, berserabut dan sebagainya.

Masalah yang timbul ni kadang kala disebabkan oleh orang lain ke atas kita. Dan biasalah juga disebabkan oleh kita sendiri, rasanya itulah punca masalah yang paling kerap berlaku

Banyak sebab kita mengapa kita keliru, berdasarkan pengalaman diri, ego kitalah penyebab kita sukar nak menyelesaikan masalah, walaupun kita tahu jalan penyelesaian. Ada juga, disebabkan kita tidak dapat memberi kepercayaan kepada orang lain untuk membantu diri kita,. selain ego , kita tahu bahawa dalam dunia ni bukan semua orang boleh dipercayai, silap silap kita pulak akan ditikam dari belakang.

Ada juga pendapat mengatakan terlalu banyaki berfikir juga menyebabkan jalan penyelesaian menemui jalan buntu.




Lamtas? apakah sifir atau formula yang dapat memecahkan kebuntuan kita?

adakah:

1. mengambil tindakan yang kita rasakan betul itu betul?
2. atau mengambil tindakan berdasarkan apa yang orang lain rasa betul itu yang betul?

atau adakah sifir / formula yang lain. Saya tertanya-tanya........

p/s : buat seseorang yang dikenali...kalau awak terbaca akak nak titipkan sedikit pesanan untuk awak....

JAngan lah mudah menyerah kalah, kehidupan memang begitu, segala masalah datang dan pergi perlu kita harungi. Ibarat lautan kehidupan, kalau kapal kita karam, kita harus terus berusaha berenang ke tepian pantai, kalau kita terus berputus asa kita kan terus tenggelam ke dasar.. Gagahkan diri, kuatkan hati carilah pertolongan . Inshaallah. Masalah yang datang bukan untuk menjatuhkan kita tetapi bagi membolehkan diri kita muhasabah diri kita dan mencari kesilapan diri untuk diperbetulkan lantas menjadikan kita lebih matang merentasi kedewasaan usia kita.

No comments:

Post a Comment